Tuesday, October 9, 2007

Dagens Knut Olsen

Gode gamle Odvar Nordli gav et tydelig bilde på hva fattigdomsbekjempelsen bør handle om for blant andre Bjarne Håkon Hansen, Kåre willoch, Siv Jensen m.fl. i debattprogrammet i kveld. Han sier at det er galt at uføretrygdede har så lave satser. Også de som er langvarig på soisialhjelp har et veldig stress med penger.
Nordli pekte på noe interessant, som også kan spille en rolle i min bransje, nemlig at det er et brudd på sosialhjelpsloven å true med å fjerne pengene til forskjellige klienter hvis de ikke gjør som aetat, sosialkontor, eller en bydelskontakt sier. Jeg mener at det er på tide at folk som får sosialhjelp over en lengre periode, altså som er neppå økonomisk, bør kunne få tjene det de vil ved siden av sosialhjelpa over en periode på ett år. La folk bygge seg opp økonomisk. Altså både at man kan spe på grunnstønaden med et par ekstrajobber, uten at sosionomen på sosialkontoret sporenstreks må få inn lønnslipper og videre iler bort til sekretæren som klipper bort tilsvarende beløp som inntjent fra sosialpengene, slik at det ikke var særlig verdt å ta den ekstrajobben.

Desverre sliter vi med en moralisme i Norge som hidrer oss i å se penger somden godaste hjelper både i psykiatri, medisin og også som "bensin" for folk som vil drives opp fra de glatte, sleipe veggene i bunn av den bøtta som består av så mange lag, og som samler oss til et land.

Eller kanskje det er rett og slett manglende evne til å se at helse og sosialarbeid i høyeste grad er politikk, altså tett sammenvevd med den fordelignen av penger som er valgt. Dette peker gode gamle Odvar Nordli på.
For folk som etterhvert vil jobbe, men som har for lite kapital og som går på sosialpenger, skal sosialkontoret ikke røre de pengene som tjenes på toppen av sosialstøtta i ett år. Riktignok skjønte jeg på debatten i dag at det skjer nye og bedre ting på sosialhjelpsfronten, så kanskje jeg heller burde feie for egen dør. Jeg tok jo også en prat med Bjarne Håkon på Smedstad bensinstasjon i går kveld, jeg på vei hjem fra Motebello, han lyttet til forslaget om å få tjene fritt ved siden av sosialhjelpen.
Introduksjonsordningsprogrammet som jeg jobber i lager masse stress for flyktnignene med at de mister penger om de ikke følger tidsoppsettet som bydelen krever. Jeg er også skeptisk til at så få av introduksjonsdeltakerne utplasseres i praksis på arbeidsplasser hver de trenger folk, og kan betale ordentelig siden. Derfor skrev jeg om dette til Dagsavisen, men etter å ha fått et automatsvar om at kanskje- kanskje ikke, og det nå har gått noen uker, tenker jeg at jeg heller skal legge den ut på Oslo VOs sider til intern diskusjon.

No comments: