Monday, July 2, 2007

Sommerferie

I dag reiser jeg en tur til Sørlandet. På det lille feriestedet Lohne hvor min bestefar vokste opp. Jeg er tilbake i byen senest mandag 9. juli. Nedenfor gården stryker en blågrå elv bunnen med de store kampesteinene, full av fisk, raskt nedover mot sjøen.

Over husene vi bor, ruger Lohneknuten. Den er også litt blåsort noen ganger. Man kan svømme i et lite vann rett ved husene. Jeg skal svømme en del, og forsøke å komme meg i form. Gisle har nemlig utfordret meg på å bli med på jogging til høsten. Det er rundt HELE Sognsvann, her ser vi kun en flik av vannet.

Lenger ned mot sjøen holdt bestemors familie til. Ved breddene til en større elv, også på vei ut mot sjøen. Det hvor elva bryter mot den salte sjøen, kan man få en laks eller sjø-ørret i det båten feller seg inn fra elv til sjø.
Der ute i i sjøen, fortsatt litt fjordaktig, med bratte fjell som elvebredder, fisket min kjære grandonkel Fritjof lange, torsk og masse makrell. Nå lever sønnen Finn der, og vi pleier å ta en fisketur.
Posted by Picasa

3 comments:

Gisle said...

Hmmm. Så var det disse enorme fangstene du skulle ha dratt i land. Dokumenter....

gordon ivan johnsen said...

Hei Gisle, har flere fine dokumentasjonsbilder på pcn. Det er virkelig noen gode ørretvann det. Vi burde ta en tur dit en gang. Elva er rett og lett mett av fisk.

Anonymous said...

hei Ivan
Nå lurer jeg på om du har kommet vel fram til varme Kreta. Her er det overskyet.
Sara