Saturday, January 3, 2009

Hilsen fra Gran Canria




Godt Nytt År!

Jeg kom hit 26. desember, men har dessverrre vært sjuk den første uka, kanakkers tett i brystet, blant annet. Ble raskt spurt: "vil du ha masken og sprøyta?" av den norsktalende sekretæren på legesenteret. Jeg er litt bedre nå og blir til 10. januar.

Kai ble sjuk, så det er litt ensomt, men sitter jo her på Heia Norge Bar med pc og greier, karbonadesmørebrød med løk, cervezas og en fernet, karbisen like god som den Harald anbefalte meg på Teddeys før jeg dro. Har lest VG i dag.

Jeg fikk meg et skikkelig fiskemåltid i dag etter å ha tatt båten inn til Arguineguin.
Det er fine fiskerestauranter her, og den fisken jeg spiste i dag var god. Folk som selger turer og tjenester er hyggelige, folk koser seg.
Mennene kortklipte, tatoverte, ser eldre ut enn de er og generelt slankere en kona.

Nyttårsaften lufta jeg meg litt på Valhall, håpet på Perståle, men ikke han, men i røykfulle lokaler traff et hyggelig par fra Fredrikstad. Hun aktiv i lokalpolitikken for FRP. " vi er for folk flest," som hun fortalte: Vi vil ha liket, og at vanlige folk skal nå raskt fram til makta, være seg mail eller sms. Hehe, hun gav meg mailadressen til seg sjølv, og spurte om jeg kunne sende inn noen linjer, som hun skulle sende inn til makta, om hva jeg har på hjertet vedrørende integreringsarbeid.

Han litt i tvil om FRP-linja, bodd i Texas hos faren, og fortalte litt derfra. Hyggelig å ta en tur ut, sjøl om jeg ikke var frisk.

Da jeg var på vei ut av båten i dag, på vei til det norske mekka, hoppa lege, brun og smilende inn i Røde Korsbåten som vugget rastløst ved kaia.

På vei hjem kom kapteinen ut, pekte rett mot det blanke juletret som sola dagtatoverer inn i det blå-grå havet. Der lå en lang, smal trebåt fra Zenegal, smekkfull av folk. De var tatt av kystpolitiet. Det tar 10 dager over hit. Nå var de omringet av to båter fra politiet og våre venner fra Røde Kors. Jeg ropte til kapteinen: vi er jo nærmere Afrika enn Spania, og at det strengt tatt burde være en afrikansk øy! Det ble litt stille, i Kirrusen, og han sendte meg et varmt smil. "Enig!"
De blir tatt hånd om av politiet og holdt fanget i 40 dager. Alle voksne blir sendt hjem, men ungdommene under 18 kan ha muligheter til å bli. De har ingen ting der de kommer fra, sa han.

Medisin
Det skremmer meg å være så tett i brystet, medisin er en human vitenskap. Den har grodd fram og gitt oss, kollektivet, gjengen, folka rundt jobben som sku gjørras, ord og begreper for mangfoldet og variasjonene i menneskers helse, medisinen har kategorisert det. Det som en gang i gamle, gamle dager, ble kalt latskap, unnasluntring, syting og klaging over vond rygg, eller noe mystisk man ikke visste hva var, fikk kanske navn isjas, eller prolaps eller hva vet jeg. Lege er jeg ikke.

Men jeg er tilhenger av å se sykdom som bad luck som skal og kan behandles mot, lindres, sykdom som noe du ikke har skylda for selv, det rammer alle, og medisin ikke som en disiplin i en verden av egne lykkehelsesmeder, som baker sin egen individuelle helsekake. Medisinenen er avhegnig av folket, og må ikke bevege seg bort fra det humane aspekt. Jeg nekter å ta skylda for dårlig helse og eventuell død. Til det er vi for sammenvevd i en kollektiv vev, som virker rundt oss og i oss. Vi kunne tidligere i vinter lese om manglede satsning for folk som har fått lungekreft.

Sammenhengen mellom helse, økonomi og samfunnsstruktur er med respekt å melde interessant. Per Fugeli sitter sådan på en svært viktig post i gamlelandet. De årne jeg har jobba i bydeleler for kommunen, ser jeg stadig vekk hvor sammenvevd psykiske, helsemessige og familiære problemer er med økonomi.
Mange av de folka som sliter med å tilfredstille krav om omsorg og adferd ovenfor seg selv og barna, påkrevd av staten, har også ofte, ofte grunnleggende økonomiske problemer.

Jeg venter på at Per Fugeli og drøssen av oss i systemene rundt klientene, påpeker urettferidghetenen i at Europas tidlige pensjonister kan håve inn godt ved siden av pensjonen, tenk bare på trygdede politikere med 500 ooo i pensjon og masse inntekt ved siden av, mens folk på langvarig sosialhjelp, som det finnes 10 000-vis av i Norge, trekkes hver krone de skulle tjene av en "fisketur" på jobbmarkedet. Jeg trur fiskelysten også ville øke om ikke fisken ble tatt fra dem, slik Carl- I Hagen og andre får lov å ta med sin fangst hjem. Det er det Per Fugeli burde drive fram. Eller Arbeiderpariet! La disse folka få tjene fritt ved siden av, det ville bety enormt for disse familiene. Ja, påpeke kronas helsebringende effekt og stabiliserene mulighet.

Godt Nytt År igjen Venner!
Hilsen ivan

5 comments:

Gisle said...

Hallo senor Ivar og godt nytt år! Synd at du skal bli sjuk når du er på tur - det er vel ikke første gang. Jepp, bad luck. Det er snakk om å spise og drikke litt i anledning min bursdag til helga.. Hyggelig om du blir med. Vi snakkes nærmere. Kos deg og spis godt. Ligg unna PerStåle!

gordon ivan johnsen said...

ja, det vil jeg gjerne. Kommer hjem paa loerdag i sekstiden, og ringer da. Skal se om jeg finner noe til deg her nede. Jeg er i hvert fall frisk igjen, har spist mye gambettas med garlic.

Anonymous said...

hvorfor ikke:)

Anonymous said...

I inclination not concur on it. I regard as polite post. Specially the appellation attracted me to be familiar with the unscathed story.

Anonymous said...

Amiable fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.