Monday, September 7, 2009

Hilsen fra La Napoule i Frankrike

Jeg har litt ferie å ta igjen. Jeg er i landsbyen la Napoule, leier leilighet av Kari, moren til Kjetil, han er en kamerat av meg.
Det er nydelig her, veldig varmt og fint å bade. Noen fine små strender, rosèvin i glasset og spist noen kjempereker til middag. Veit at det er en streng der inne som skal ut, men fikk ikke helt teken på å rense de. Valgte more off, than less off, i avskrellingsprosessen. Nå lurer jeg meg unna litt tunge nettleksjoner i nordisk, inspirert etter av en av mine mange lufteturer ut på verandaen.

I dag var jeg på stranda, har rukket å bli litt solbrent. Deilig å svømme, men vannet er kjølig nå et par dager, for så og bli varmere igjen. Det har med strøm og bølger å gjøre. Men du ligger på stranda pakket inn i varme, klar blå himmel og bølgesus iblandet stort sett franske stemmer.

På kveldene leser jeg altså en bit av første delen nordisk nettstudie. Språkets struktur og mønstre. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å ta av det, men behovet er der...

Ute er en stor veranda og utsikt ut over grønne topper av bladtrær, en liten elv som finner veien ned mot havet, en grønn park. Lys fra suksess der borte i Cannes eller er det Nice? Fyrverkeri!


Det slår meg til stadighet hvor suksessfulle vi mennesker er. Med suksessen følger spesialiseringer og industrier. Disse løper igjen løpsk i sine egne baner hvor ting som en gang var avslappet vitenskap, nyskjerrig og spirende grundervirksomhet, eventyrlyst, en ide, vokser seg så til noe eget, sterkt, som nå ser seg selv og oss med andre øyne, et nytt blikk. Men er det vitenskapens blikk nå?

Jeg vet? at noe av miljøbekymringene og domedagspofetiene også har vost seg stor av håpløsheten av en urettferdig verden, frustrasjonen over rikdommen som allikevel segregeres inn i de tusen bransjer...
Slik ser vi paralelt, med den deilige suksessen, noe utrygt, stygt. Noe annet...

Det slo meg da jeg gikk nede ved valgbodene, til og med fikk jeg noen ord med Jonas, at alle representaner der nede sa: miljø, miljø! Men det lå noe bløtt og lite handlekraftig ordene der nede.
Er det for stort å snakke om lik fordeling av penger fra naturens ressurser?

Blir det kun miljøvern snakk, uten at det kobles opp mot det faktum at mange folk falktisk ikke har fått særlig ut av det naturen borger for, er det ikke bra.

Ivan og jeg hørte Eva Jolie fortelle om hvordan råvareressursene suges ut av landene, selskaper som kjøper seg sitt private lille driftsområde, og suger ut, for så og være registrert i et skatteparadis. Hun var flink Eva Jolie.
Kall det demokrati, kall det rettferdighet eller kall det kommunisme, men etter eller annet må komme etter de tusen industriers dage...

Et dikt og en tanke:

Min frykt for umenneskeligheten
gjør meg selv umenneskelig, eller noe sånt, huff, hvor ble det av gamle gode ivan?

Trengs alle steiner være på plass?Slik som de lærde sier.
Eller kan grunnmuren være råtten og skral?
Så lenge byggets videre plan er åpen og frisk.
Kanskje frykter vi nettopp det, at det uoppnåelige, umulige, utenkelige skal skje?
Fordi det betyr, at vi er mennersker og ikke dyr...

Hilsner fra grønne la Napoule
ivan

3 comments:

Anonymous said...

hei, har spilt kamp, en en. begynner å bli passe treig, men la en pen corner som traff et hode og i mål. sol om dagen, men kaldt på kvelden. Savner deg, gleder meg til å se deg igjen.
klem sara

Anonymous said...

hei, har spilt kamp, en en. begynner å bli passe treig, men la en pen corner som traff et hode og i mål. sol om dagen, men kaldt på kvelden. Savner deg, gleder meg til å se deg igjen.
klem sara

gordon ivan johnsen said...

Hei Sara!
Så bra!Ikke alltid så viktig å være kjapp, om man fikser å spille på lag. Mange bra spillere som ikke er så raske, men som treffer rytmen i laget. Det umulige, mulige skjer,det blir mål! Må være kult å være trener, faktisk ikke ulikt det å være lærer.

Jeg er glad i dag, fordi jeg fikk bestått på hjemmeoppgaven.

Ellers er det nest siste kvelden, og har blitt vist rundt i Antibe i dag. Der møtte vi et norsk par som hadde kjøpt seg leilighet her. de hadde betalt 6 mill!
Han var blant annet hotelldirektør, så jeg benyttet anledningen til å fortelle at jeg har blitt verneombud på Skullerud. Vi kunne enes om at det som omgir oss er viktig, og han trakk fram den gamle filosofen Guttorm Fløystad, som jeg har skrevet om på bloggen før, han besøkte Skullerud for et år siden, og traff etterpå Sigurd og meg til en prat.
Det var hyggelig å treffe noen norske her nede. De kunne ikke fransk, men skal kanskje ta timer hos Danny, lærerinnen som jeg har blitt kjent med, og som ikke går av veien for å utvide sitt nettverk. Gleder meg til å ses!
Klem fra brodern.