Sunday, August 1, 2010

I Berlin

Jeg har kommet meg inn i leiligheten til Kjetil. Det er en fin, liten 3-romsleilighet nær Alexanderplatz. Solide gårder her. Mye plass mellom dem. Noen fine trær i bakgården. Du går forbi Karl-Marx- Alle, videre Otto Braunstasse, så er Barnimstrasse en sidegate.
I dag fikk jeg meg en tur til Kottbusser tor i Kreuzberg. Det er så mange hyggelige plasser å være ute.
Jeg fant stedet Action Theatrekurset skal være, og senere så jeg en improforestilling med av en gruppe som jobber med Sten Rudstrom http://www.stenrudstrom.com/bio.html. De bød på seg selv og det var spennede å være der. Han skadd i et bein og satt en del. De brukte noe språk, mye lyd, rytme og de forholdt seg til hverandre og skapte noe sammen. Startet alene, men etter hvert kom gruppa tettere og spilte sammen. Det var preget av en behagelig sommerletthet og humor.

Berlin er rom og varm. Det er godt og varmt. Det er deilig å være her. Jeg savner dog et kaldt fjellvann eller en dukk i Sognsvann, helst kanskje sjøens friskhet. Etter improforestillingen fikk jeg sitte på hjem med en fyr og han fortalte at det er noen fine utendørsbad her. I morgen starter på sett og vis høsten. Det blir morro med kurs javel, men jeg må også lese nordisk.
Et lite dikt
Stadig er noen gjester, mens andre eiendom fester. Folk drar hit og dit.
forventede gjesterolle, Du skaper mye slit.

Over og ut fra Tyskland. Neue Deutslandt.

2 comments:

Anonymous said...

Hei, her er det lørdag sen kveld og jeg har akkurat kommet inn igjen etter å ha møtt Io som hadde vært ute med venner. Ute er det egentlig varm sommerkveld og det er der man burde ha sittet, men jeg så trøtt i dag etter kveld på byen i går. Det var så koselig å høre stemmen din på telefonen i dag. Kan tenke meg det er ganske rart å være i en så stor by, oslo er jo egenlig bitteliten selv om jeg synes Oslo er stor. Man kan vel føle seg både fri og fremmedgjort sånne steder, men det kan man jo på små steder også.Jeg har akkurat sett en dokumentar om Elton John, fikk ikke sett hele, men det jeg så bekreftet inntrykket jeg alltid har hatt av ham som en velig kul fyr. Selv om jeg aldri har hørt noe særlig på musikken så har jeg alltid hatt sansen for han (tross de royale forbindelsene etc) Han minner jo litt om uncle John, han ler litt likt.
Love fra Sara

Anonymous said...

Hei, ja det er deilig her. Jeg var på en fest i helgen. Det var veldig åpen og hyggelig stemning. Alle delte det som var, og forbausende lite hard pimping. Menneskene i byen og de på kurset knytter meg generøst og kraftig opp mot vår tid.

Mariel, en kvinne på kurset, fortalte intenst om fremtiden. En verden hvor alle er et vi, og alle har en minimumsinntekt.Flere av de som er på kurset er vikrleig opptatt av menneskerettigheter, stiller spørsmålstegn ved at noen er innafor og noen er utafor. Landegrenser, rettigheter uavhengig uavhengig av statsborgerskap osv.
Det ulmer Europa, lik de kraftige glørne i et bål, bare overasket av en kort avkjølende skur, det vil skje store endringer i vår tid.

Ellers vil jeg forsøke å komme meg i litt bedre form her. Det er mange nudel- og pastafeller ved hvert hjørne, og mangen står som en melon under nebbet mitt. Jeg skal forsøke å spise litt mindre tung mat og trimme meg ned. Det er mange fine turområder og gater å gå i. Så jeg kommer meg sikkert i bedre form. Da sover jeg også bedre. Men jeg blir også litt gira av kurset. Vi har en siste del hvor vi opptrer.
Ok, ha det godt og hils IO.
Hilsen ivan