Friday, November 12, 2010

Helgehilsen

Jeg måtte ta et bilde av middag jeg lagde også. Fisken er merluza, den er ganske lik torsk, men ikke så god. Men jeg har ikke glemt kokekunstene her nede, selv om en restaurantmiddag koster 7 euro.







Hei!
Jeg er fortsatt i Torrevieja. Det er ganske varmt om dagene, og jeg har svømt i sjøen i dag. Ellers går tiden med til å lese og forberede meg til eksamen i nordisk, hjemme-eksamen, som jeg har i en uke, fra 17. november. Det er greit!
Jeg har tatt grønt kort i golf hos Jan Skoglud http://www.paltto-golf.com/no/index.php han var tidligere gift med kusina mi, Veslemøy, og han er en meget flink golflærer. Her er det få turister, og det er liksom litt skrapa for penger. De som jobber i restaurantene rydder av ett glass av gangen, tørker bordet to ganger og holder kåken i gang, er travle, om sjefen kommer. Det gjelder uansett å ta vare på de kundene som fortsatt kommer. Snart er det igjen mange folk som kommer til Torrevieja, til våren i april. Nå er det en rastløs, kanskje syntetisk puls her, biler som suser rundt med høy musikk, men ingen som hører det, ingen på fortauene, pressa kvinner som må tjene penger på sexsalg i barer, restauranter som er havtomme.
Allikevel er det et visst liv her, blant annet fordi det er så mange gamle fra Spania. De går gjerne ut og tar et glass og en tapas, ser Real Madrid banke et annet spansk lag, danser på bar, 80 år og rank!

Det er en del folk på strendene, igjen pensjonister, fra Madrid og blant annet fra nordiske land. Der henger vi over campingstolene og snakker, mennene med hverandre, vennlige, koketterende, liksom litt for hyggelige mot hverandre, man har nådd et vennelig fristed der ikke konkurransen lenger er. Store menn lar ordene stryke den andre oppetter ryggen, det minner om smisk, sola og bølgene rammer det hele inn; "kommer du i morgen også?"
Jeg går litt på norskeklubben og synes det er hyggelig å treffe landsmenn her nede.
Finanskrisa er alvorlig i Spania, og samholdet blir viktig for dem. Her gjeder nok mer at samhold gjør sterk. På barene og cafeene treffes folk, over et glass og litt tapas, mange som har leilighet her flytter til slekta, leier ut kåken sin og får slik litt mere penger. Boligprisene har sunket mye den siste tiden og det er mange leiligheter til salgs eller til utleie her. Her kan man få kjøpt en fin 3-roms leilighet for 800 000 kroner, tror jeg da. Jeg leier at et svensk firma som heter Mas Amigos, og det er en svenske som eier leiligheten. Den er ok, men ganske enkel. I dag var det marked i byen, det er et kjempestort marked hver fredag. Det er hyggelig og mye bra mat og mange ting fra Marocco. Det er vakre farger og jeg legger ved noen bider derfra. Jeg opplever spanjolene som veldig hyggelige.
Jeg sender hjemover tanker og gleder meg til å gå på ski til vinteren, om noen er med?
Hilsen ivan





3 comments:

Anonymous said...

hei Ivan
jeg lurer på hvordan du har det på Cuba hvor du er nå.
savner å se deg og å nakke med deg!
Tipper du har mye å fortelle når du kommer hjem.
sara

Anonymous said...

Skriv litt fra Cuba da! Snakkes kjærel bror
- Nilas

gordon ivan johnsen said...

Hei, Sara og Nilas!

Hyggelig å se hilsner her. Ja, nå er jeg hjemme igjen. Jeg legger ut noen bilder fra turen.
hilsen ivan