Thursday, February 3, 2011

Murcia og Cuba





Jeg var i Murcia sammen med Sigurd, Zeynep og deres datter Emine. Vi bodde hos kusina til Zeynep og hadde en veldig hyggelig uke. Vi var på flere museer og byen er vakker, full av appelsintrær og det var herlig vårlig luft.
Videre fra Murcia reiste jeg til Madrid og videre til Cuba. I Havana bodde jeg hos Fidel og Marlene som driver et Casa Particular. Det er et hus hvor familien gjerne bor og leier ut et par rom til turister. Jeg spiste frokost og middag der og etter et par dager kom Emanuel fra Italia. Han er kommunist, kjemper mot Berlusconi i sine egne gater. Kjemper for et annet Italia. Nå på Cuba og studerer historien og ville møte folket. Vi bodde sentralt i Havana, ganske nedslitt og skitten del av byen, men gata var fylt av hyggelige og åpne folk og huset jeg bodde i var i god stand. Jeg var lenge i Havana, og pakket meg inn i folka jeg bodde hos. Ble med dem rundt i Havana, hilste på vennene deres og så forskjellige steder i byen. Jeg reiste videre sammen med Emanuel til Cienfuegos. Der bodde vi hos igjen i et Casa Particular, drevet av et eldre ektepar. Siste byen jeg dro til var Trinidad. En vakker og snål gammel by full av gamle byggninger og atelierer. Jeg kjøpte flere malereier og et ganske fint et som henger på kjøkkenet. Jeg var et par gager på standa. Det er en ganske fin strand utenfor Havana. Maten var så som så, jeg spiste for det meste hos Fidel og i de andre Casa Particulares jeg bodde.

Først og fremst traff jeg mange veldig hyggelige folk på Cuba. Med meg hjem hadde jeg mange snåle ting. Gode sigarer, shampo laget av plasenta, hudkremer laget av plasenta (jeg venter til jeg får kjæreste og lar henne prøve det først, om hun vil), pasta av papaya, flere blider, blant annte laget av Erik. Det ligger nede i boden fordi det lukter sopp av lærretet. Jeg har jo astma, og frykter alt som dunster våt skau. Bildet er spikret opp som et dyreskinn nede i boden min, og jeg håper at det tørker seg luktfritt framover, nå når sola drar seg gjennom kjellermurene og byr på litt varme i boden. Mange smykker og duker hadde jeg også. I Trinidad lager folk fine duker og smykker. Erik og broren er begge malere og tok oss med rundt i byen, men innviterte også hjem til å se på kunstbøker. Folk har det ganske tøft på Cuba. Frukten er herlig, og Obama går glipp av deilig Papaya om morgenen. Helt vanvittig god, for langt å sende til Europa.


Tilbake i Norge jobber jeg litt forskjellige steder som lærer, og begynner snart eksamensoppkjøringa, siste del av årsenheten i nordisk. Hører en kveld på debatt om kommunen på TV. Lurer på hvorfor gamle trauste Martin Kolberg ikke tar spørsmålet om hvem man vil ha på plass i den kommunale administrasjonen. Det er et sentralt bakenforliggende spørsmål både i Adeccosaken og i diskusjonen rundt kommunaldrift. Vil vi ha ledere i kommunen som er fagpersoner med et engasjemet og en interesse i å bygge gode velferdstjenester, eller vil vi, som i oslo, ha store og stadig voksende innkjøps og slagsbyråkratier, ledere som er gode på kjøp og salg, uten falig kompetanse.

No comments: