Sunday, July 6, 2008

Fra Barcelonakysten











Jeg er akkurat tilbake fra en 8 dagers pakketur med Star Tour. Jeg kjøpte en uspesifisert tur kategori 1. Jeg fikk allikevel rom på et kjempefint hotell som ligger sør for Barcelona. Det heter Hotel Best Maritim, og jeg kan virkelig anbefale det. Mye mere spennede og hyggelig langs Barcelonakysten enn på Gran Canaria. Raskt ble jeg drevet inn i hotellets trygge rammeverk, med en kjempestor frokost, dog kringsatt av lykkelige spanske familier.

Det stod en ung svart mann og stekte speilegg. Ofte når jeg var og hentet påfyll av bønner og bacon var pulten min, for å bruke et skoleord, tatt av et lykkelig par, tross ordbokskiltet jeg hadde lagt fram som en opptattmarkør. Det var stort sett bare spanske og russiske folk der. Langs strendene er det en del folk fra Elefenbenskysten. De fleste solgte klokker og solbriller. En mann fortalte meg at det er lettere å komme inn i Spania enn i Frankrike, men at de ikke får papirer slik at de kan jobbe under ordnede forhold. Mannen på bilde lagde nye skulpturer i sand hver dag og levede av det.

Planen min om å dra videre inn i Collioure i Frankrike, gå malekurs og lære noen sett fransk, ble byttet ut av doskhet, og jeg ble raskt fanget av hotellets trygge siviliserende rammer. En alt for stor frokost og mye svømming både i bassenget og i sjøen. Jeg fikk tatt meg en tur til Salvador Dali museumet i Figueras. Anbefalt av en meget hyggelig russisk kvinne jeg desverre traff på hennes avreisedag.

Planene om et selvstendig kunstnerliv og et tomt flysete hjem merket Johnsen ble både korrumpert av behaget i sjøen, og at jeg på telefon ble enig med Awale, kompis og tidligere kollega, om å reise på en ferie sammen. Plutselig var jeg ikke alene.

Awale og jeg drar til Thailand. Vi reiser i morgen og blir reisende rundt i Thailand, ser Bangkok, sikkert Nord Thailand og håper også å få svømt litt. Jeg er veldig nervøs for turen og vinglet mye før jeg virkelig bestemte meg. Hjemreisen fra Bangkok er 30.juli.

Sommerhilsen fra ivan

5 comments:

Anonymous said...

Well, all I can say is. Im hungry.

Anonymous said...

Damu pa kmu to?.. Nano ni klase blog man?

Tony said...

Fint innlegg :) Likte veldig godt det første bildet!

Håper dere får det flott og deilig i Thailand.

Vi sees :)

gordon ivan johnsen said...

Takk Tony, hyggenlig aa hoere fra deg. Jeg nyter aa vaere her.
Hilsen ivan

Anonymous said...

det jeg var ute etter, takk