Thursday, January 25, 2007

slutten av uka

Sitter å titter inn i en stor tykk grammatikkbok "norsk referansegrammatikk". Jeg er jo norsklærer for voksne innvandrere og flyktninger, og har en god beta igjen på å bli en god og proff språklærer. Jeg synes at en del av lærerbøkene vi tradisjonelt bruker er for lite vitenskapelig rettet. Det gir makt å kunne analysere setninger. Finne leddene, slik at også grammatikkbøker blir forståelige. Segmentere ord, finne strukturer. Beherske og bruke en del begreper som fanger inn disse mønstre.
Ellers er vel det å lese en del bøker en fin måte å lære språk på. Derfor kontaktet jeg Dam i dag, og en hyggelig sjef svinger innom med bøker av Frid Ingullstad. Det er hun som har solgt så mye, en helt i fengsler, lest av folk, men ei plass til i forfatterklubben. Hun skriver en bok i måneden.
Debatten til gode snille Viggo synliggjorde noe av den samme aksen. Halvorsen for styring, kontroll og stat, hese Siv for folks dømmekraft, markedet er folk, slutt å frykte og svartmale dette markedet. Sa hun i hvert fall...

Ugh, ellers er jeg uten mitt treningskort, det er gått ut det som jeg flittig brukte forrige semester. Det blir lett lite trim, kun vandringen i gangene på Skullerud Vo, og det blir ikke nok.

No comments: