Wednesday, March 28, 2007

Chileturen 2007

raport fra Vina Del Mar
Sommern er over, og hosten har meldt seg her i midt Chile. Fortsatt ligger en og annen pa stranda, men de raske stiletthelskrittene og de igjenknappede strikkegenserne, snufset du horer i det folk farer forbi, far meg til a tenke to ganger for jeg eventuelt tar en rask dukkert i dag. Fredrik derimot har snakket om stranda siden han vakna.
Gatene er fulle av keramikkkrukker med fargefulle blomster, knyttet fast i stammene pa slanke palmer. Jeg har hvit og fin bukse pa meg i dag lant av Ivan, da jeg star alldeles ribbet for rekvisitter. De siste ryktene om bagasjen gar pa at min koffert sist er sett i Sao Palo i Brasil. Ivan og Fredrik har fatt sine. Litt bittert a ikke kunne soke ned i kofferten nar tingene virkelig royner pa, men pytt pytt.
Beklager for at det er noen rare skrivefeil utover de vanglige, men det mangler noen bokstaver pa tastaturet. Maten er ok, i gar var vi a spiste pa en restaurant en fetter til ivan driver. Stor tykk mann. Fiskesuppa veldig god. Og det er billig og spise ute.
Det er hyggelig hos moren til Ivan. Det er en liten leilighet, sa vi bor tre karer pa et lite soverom, sa det er litt camping stemning. Storeboror Pato, ma sove pa sofaen. Han har en sonn i Norge, som jeg kjenner litt fra for. Pato har bodd i Norge for, og jobbet i endresektoren. Broren Georges som driver videosjappe pa gata utenfor, hadde laget en deilig Chilensk oksestek den dagen vi kom. Tvillingsosteren til Ivan bor et annet sted, men kom sa vidt innom en kveld. Hyggelig a treffe hele familen.
Du kommer ikke langt med englishi her. Spansken min er heller darlig, sa det krever aktivt kroppssprak. Ivan kommer altsa fra en stor famile. De er fem sosken. Pa lordag blir broren hans, Dago, 50 ar og det blir en fest med 70 inviterte. Kona er maler. De bor i et landlig omrade utenfor Val Paraiso. Na er jeg i Vina Del Mare, skal ta en tur ned pa stranda, og mote Fredrik og Ivan.
De varmeste hilsner fra Chilie, ivanissimo

No comments: